jueves, 22 de agosto de 2013

RUTES DE L'EXILI AL RIPOLLÈS

Aquí podem trobar dues ressenyes extretes del fulletò creat per el consell comarcal del ripollès dins el projecte "Camins de la nostra identitat. Rutes de l'Exili al ripollès(1939)".On es mostren les dues rutes de pas cap a França més importants al Ripollès.

- Camprodon, Molló i Prats de Molló, pel coll d’Ares (1.610 metres d’altitud).
- Olot, Oix, Beget i la Menera pel coll de Malrem (1.130 metres d’altitud).

Ruta del coll d’Ares
La ruta que es fa commemorant la partida cap a l’exili el 1939, en la primera part no segueix l’antic camí ral ni l’actual carretera de Camprodon a Prats de Molló (França), passant per Molló (1.185 m d’alt). Segons es diu, molts expatriats feren una petita parada a la capella de Sant Sebastià de Molló.

Comença al coll de la Boixeda (carretera de Rocabruna i Beget) i, prenent el camí en direcció al Querol, aprofita el tram del GR 11, de Beget a Molló. El recorregut que fa passa per pla Jugador (1.324 m alt), sota la roca del Gall (1.401 m alt), coll Prugent (1.327 m alt) i coll d’Ares (1.513 m alt). estem en la fita frontera 519.

Des d’aquest punt es baixa cap a Prats de Molló (1.185 m d’alt.), fent drecera a les giragonses de la carretera.

Cal dir, però, que Cèsar August Torras explica l’antic camí ral, de ferradura, de Camprodon a Prats de Molló que s’agafava al pont de Molló, a la cruïlla de la carretera de Rocabruna, i feia la pujada dels Vilars, cap a la roca del Conill i el collet de la Costa, per arribar a pla Jugador.

Ruta del coll de Malrem
Hi ha assenyalat un camí, GR 83, que va des de Beget fins a la Menera, a França. S’agafa travessat el pont de Beget (577 m alt).

Comença darrere l’antic forn i s’enfila pel grau dels cingles del Puigmal. És una ruta marcada, on hi ha diversos miradors (720 m d’alt), amb esplèndides vistes sobre el poble.

Seguint el sender s’arriba a la Maçana i al coll de Golofreu (940 m alt), on hi ha l’oratori de Sant Antoni. A l’esquerra de la pista forestal, que porta fins a can França i al pla de Monars es pren un camí que arriba fins a les envistes de Bocabartella, des d’on es puja ja cap al coll de Malrem (1.130 m alt), que és un punt fronterer, amb la fita número 521.

La fita fronterera 510, pel que estiguin encuriosits per la dada, és al com de Vernadell, sobre les mines de Rocabruna. Des del coll de Malrem es continua camí pel vessant esquerre de la riera que baixa en direcció a la Menera (780 m alt), on s’arriba després de travessar un pont.

Podem trobar molta més informació sobre la retirada al seu pas pel Ripollès, més enllà de les rutes en el bloc de Antoni Llagostera Fernàndez: Scriptòrium Ripollès. També trobareu un enllaç directe a l'extrem deret d'aquest bloc.